Actuele ontwikkelingen verbonden partijen
Onderstaand ziet u per verbonden partij de algemene basisgegevens en leest u wat de belangrijkste (mutaties in de) actuele ontwikkelingen en risico’s bij die verbonden partij zijn. De status van de informatie is die van juni 2021.
- Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf en regiogriffie (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het ruimtelijk-economische vlak. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak en bedrijfsvoering en de heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
- Door de coronacrisis is de daling in het aantal uitkeringsontvangers omgeslagen in een sterke stijging. Het al bestaande tekort op de bijstand neemt hierdoor toe. Het Rijk heeft aangegeven gemeenten voor de stijgende bijstandslasten te compenseren.
- De colleges van de Drechtsteden gemeenten hebben in oktober 2020 besloten de Drechtstedelijke samenwerking aan te passen. Daarop hebben de raden een principebesluit genomen: de Sociale Dienst Drechtsteden blijft regionaal, maar wordt een collegeregeling (de Drechtraad houdt op te bestaan). De GRD wordt daarop aangepast naar een GR Sociaal. Dordrecht wordt voor de overige diensten en (bedrijfsvoerings)taken een servicegemeente. De besluitvorming en verdere uitwerking vindt momenteel plaats.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
- De coronacrisis geeft op korte termijn risico's dat gemeenten onvoldoende worden gecompenseerd voor stijgende lasten voor inkomensondersteuning. Ook voor de langere termijn geeft de crisis druk op de aantallen bijstandontvangers, maar ook op de aantallen schuldhulpverlening en minimabeleid.
- Rechtmatigheid Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo): de Tozo-regeling wordt onder bepaalde voorwaarden verstrekt aan ondernemers. Bij de start van de Tozo-regeling is door het Rijk mondeling aangegeven dat er alleen een beperkte toetsing zou plaatsvinden. Op basis hiervan zijn gemeenten gestart met de uitvoering. Door later aanvullende voorwaarden aan de betaalde uitkering toe te voegen, bestaat de kans dat een deel (aanname 10%) van de uitbetaalde bedrage van € 38,0 miljoen door het Rijk zal worden teruggevorderd.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen door dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen.
- De huishoudelijke WMO-ondersteuning wordt opnieuw aanbesteed in 2022. De verwachting is dat dan de tarieven oplopen.
- De Centrale Raad van Beroep heeft in 2019 een uitspraak gedaan over resultaatfinanciering bij huishoudelijke ondersteuning. De rechter oordeelde, dat gemeenten in feitelijke uren moeten indiceren en niet in het te behalen resultaat. Onderzocht wordt wat de gevolgen zijn voor het huidige model resultaatfinanciering en de onderliggende contracten met de zorgaanbieders.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen.
- Per 1 mei zijn veel aanslagen nog niet opgelegd voor niet-woningen. Dat houdt mede verband met het feit dat winkels dit jaar veel opbrengst missen en volgens ondernemers moet dat invloed hebben op de WOZ-waarde van hun panden. Daarom wordt hier momenteel nadrukkelijk naar gekeken door de GBD. Het is te prematuur om in deze bestuursrapportage opbrengstprognoses OZB bij te stellen.
- De gemeente (qua financiën) en GBD (qua uitvoering) hebben veel extra werk door 'no cure no pay' (NCNP) bureaus, die zeer laagdrempelig particulieren en VVE's uitnodigen om bezwaar in te dienen tegen WOZ-beschikkingen. Daar waar de belanghebbenden zelf meestal niet meer dan enkele tientjes voordeel hebben ten opzichte van de oorspronkelijke beschikking, áls ze in het gelijk worden gesteld, strijkt het bureau in kwestie veel hogere bedragen op. Bij een groot volume van NCNP-bezwaren is inhuur voor de bezwaarafhandeling onvermijdelijk. Op Drechtstedenniveau kan het nadeel tot boven het miljoen oplopen.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal om tegenvallers op te vangen, vanuit de gedachtelijn bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
- Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. B.C.M. Stam, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, huiselijk geweld en kindermishandeling, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
- Op dit moment werkt de DG&J ZHZ aan een voorstel voor een samenhangende aanpak voor de lange termijn gevolgen van de COVID-19-epidemie. De epidemie vraagt om een aanscherping van de opgaven, prioriteiten en taken, zoals die in het meerjarenbeleidsplan van de DG&J van april 2020 zijn benoemd.
- Er worden, aanvullend op het basispakket van de jeugdgezondheidszorg, lokale afspraken gemaakt om de samenwerking tussen de jeugdgezondheidszorg, de sociale wijkteams, het onderwijs en de kinderopvang te verbeteren.
- Het onderzoek naar de governance van de jeugdhulp in Zuid-Holland Zuid is afgerond en met input (via zienswijzen) van gemeenteraden vastgesteld. De daaruit voortgekomen acties zijn belegd bij gemeente, Serviceorganisatie en Stichting Jeugdteams.
- Per 1 januari 2021 is de DG&J niet meer de vergunninghouder van de Regionale Ambulancevoorziening (RAV). De DG&J kan dus niet meer aangesproken worden op de eisen uit de Wet ambulancevoorzieningen c.a. In de loop van 2023 zal, zoals nu gepland, ook de detachering van personeel stoppen.
- Het regionale aanjaagteam jeugdhulp is per 1 januari 2021 gestopt en heeft via een eindbericht met monitor bevindingen en adviezen over focus en resultaten in de (regionale) opgaven en het verbeteren van de ambtelijke en bestuurlijke samenwerking gedeeld. Ook deze worden overgenomen door betrokken partijen.
- Het inkoopkader jeugdhulp 2022 en verder is vastgesteld, waarbij zienswijzen van gemeenteraden zijn meegenomen. Ondertussen is het traject naar de nieuwe inkoopstrategie in een gevorderd stadium. We werken samen met de gemeenten in de regio Zuid-Holland Zuid aan een regionale ontwikkelagenda betreffende de trajecten waarop we gezamenlijk de focus leggen zodat we daarmee belangrijke verschillen kunnen maken. Door gezamenlijk bestuurlijk en ambtelijk opdrachtgeverschap maken we samen vaart.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
Dienst Gezondheid & Jeugd:- De meerkosten, onder aftrek van vergoedingen, door COVID-19 zijn € 8,6 miljoen in 2020. Als het Rijk deze meerkosten niet volledig vergoed, volgt een eenmalige extra inwonerbijdrage.
- Frictiekosten en onvoldoende afbouw van structurele kosten door de uittreding van de gemeenten Leerdam en Zederik.
- Toename van het aantal meldingen bij Veilig Thuis ZHZ.
- Langere doorlooptijden en vertraging bij overdracht van meldingen aan lokale veld door Veilig Thuis ZHZ.
- Onvoldoende weerstandsvermogen bij 'dochter' DG&J om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen (vanuit de gedachtelijn bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben).
Serviceorganisatie Jeugd ZHZ:
- Boeggolf-effect c.q. zwaardere problematiek door uitgestelde zorg tijdens de coronacrisis.
- Geen (afdoende) realisatie taakstellingen op jeugdhulp.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- (Buitenproportionele) toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde of niet geleverde zorg door aanbieders jeugdhulp.
- Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur
Dhr. B.C.M. Stam plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
Het Rijk heeft de invoering van de Omgevingswet uitgesteld naar 1 juli 2022 en de Wet kwaliteitsborging (Wkb) treedt (naar verwachting) gelijktijdig met de Omgevingswet in werking. Omdat OZHZ voor een aantal opdrachtgevers ook de bouwtaken uitvoert wordt het wetgevingstraject intensief gevolgd. In Zuid-Holland Zuid is afgesproken dat OZHZ en de gemeenten samen optrekken bij het in beeld brengen van de impact van de Wkb op de eigen organisatie: de aard en hoeveelheid werk die overblijft, het personeel, de financiën en de bouwleges. De impact kan per gemeente verschillen, onder andere omdat deze afhankelijk is van het aantal aanvragen, de mate van toetsing aan het Bouwbesluit op dit moment en de manier waarop de gemeente invulling geeft aan het nieuwe stelsel. Het effect is groter als op dit moment de bouwbesluittoets volledig, zonder prioritering op risico's, wordt uitgevoerd. OZHZ voert de bouwtaak voor Dordrecht echter uit op basis van een risicomodel.Risico's
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
- OZHZ merkt de gevolgen van de coronacrisis: extra werkzaamheden zoals handhaving noodverordening, vergunningverlening voor het vergroten van terrassen en minder evenementen. De verwachting is dat de legesinkomsten van extra bouwaanvragen voldoende zijn om de toename in kosten bij OZHZ en de gemeente te dekken.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert sinds 2019 voor twee gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt. Om dit risico te ondervangen richt OZHZ zich op taakuitbreiding zodat het noodzakelijke volume om de taak goed uit te voeren gewaarborgd blijft. Vanaf medio 2020 ondersteunt OZHZ de DCMR voor een deel van de provinciale inrichtingen waar zij werkzaamheden voor verrichten.
- De gevolgen van de PAS-uitspraak (Programma Aanpak Stikstof) zijn ook in 2021 nog voelbaar. Naast de verlaging van de maximum snelheid is er nog weinig bekend over de maatregelen die getroffen gaan worden en in hoeverre deze Nederland 'van het slot' halen. Anderzijds kan ook worden gesteld dat in Dordrecht relatief weinig bouwprojecten echt stilliggen als gevolg. Ook is er door het opgestelde handelingsperspectief voor woningbouw (initiatieven tot maximaal 40 woningen) snel inzicht in de gevallen waar de bouw doorgang kan vinden en hoeven voor minder initiatieven aanvullende gegevens aangeleverd te worden.
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VRZHZ)
Onderdelen
- Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
- Voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC)
- Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. A.W. Kolff, voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur (kroonbenoeming)
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
- Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
- Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
- Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
- Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
- Het jaar 2021 staat net als 2020 veel in het teken van de bestrijding van de COVID-19-pandemie. Dat betekent dat prioriteiten worden gesteld waarbij de bestrijding van de crisis en de kritieke processen zoals brandbestrijding en hulpverlening voorop staan.
- De GR VRZHZ stelt medio 2021 het ontwerp beleidsplan 2022-2025 vast. De insteek is om dit plan, na consultatie onder andere bij gemeenten, ultimo 2021 vast te stellen.
- Landelijke ontwikkelingen: de evaluatie van de Wet Veiligheidsregio's is afgerond. Waar mogelijk zijn de gevolgen meegenomen bij het opstellen van het beleidsplan 2022 - 2025.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
- De uittreding van Leerdam en Zederik geeft een financieel tekort van jaarlijks € 1,5 miljoen. De Veiligheidsregio heeft in 2019 besloten dat dit tekort niet tot hogere bijdragen van deelnemers moet leiden. Hiervoor past VRZHZ de komende jaren het kostenniveau aan met als doel een volledig kostendekkende begroting in 2024. In de tussenliggende jaren wordt de uittreedsom van Leerdam en Zederik gebruikt om tekorten af te dekken. Het niet realiseren van een kostendekkende begroting maakt dat de toekomstige deelnemersbijdrage aan de VRZHZ hoger kan uitvallen.
- Naast het oplossen van frictie is sprake van toegenomen kosten voor onder andere ICT en extra inhuur. Het algemene beeld is dat er steeds minder ruimte is om ontwikkelingen binnen de begroting op te vangen. Dit geeft een financieel knelpunt van € 1 miljoen structureel. In 2021 vindt een bestuurlijk gesprek plaats over het geheel van financiële ontwikkelingen.
- De financiële gevolgen van de nieuwe cao-afspraken over functioneel leeftijdsontslag voor beroepsbrandweer zijn in 2020 doorgerekend. Er is een voorziening gevormd die deze lasten volledig afdekt. Het risico op hogere lasten is hierdoor afgenomen. Nieuwe aanpassingen van de cao en wijzigingen in het gebruik van de regeling kunnen ervoor zorgen dat de gevormde voorziening aangevuld c.q. afgeroomd moet worden.
- Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Gemeenschappelijke regeling Sociale Werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Onderdelen
- Drechtwerk/Drechtstedenactief
- WerXaam B.V.
- Assembly partner B.V.
- Drechtwerk Diversiteit B.V.
- Drechtwerk Groen B.V.
- Drechtwerk FrisFacilitair B.V.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. P.J. Heijkoop, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het openbaar lichaam behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van de sociale werkvoorziening en geeft in opdracht van de gemeenten uitvoering aan de in de wet en in deze regeling genoemde taken. Hiermee streeft de organisatie ernaar dat mensen kunnen werken naar vermogen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
Drechtwerk heeft zich in 2020 zo ingericht dat werkzaamheden tijdens COVID-19 zo veel mogelijk doorgang kunnen vinden. Dit zorgt er ook in 2021 voor dat de omzetdaling zo veel mogelijk beperkt blijft.Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
- De coronacrisis leidt tot inkomstenderving. Het Rijk heeft toegezegd dit nadeel te compenseren. In 2020 was de compensatie toereikend. Voor 2021 moeten nog afspraken over de omvang van compensatie gemaakt worden.
- Rijkssubsidie Sociale Werkvoorziening (SW) niet toereikend en wijzigingen in bekostigingssystematiek hebben direct gevolgen voor gemeentelijke bijdrage.
- Niet haalbare uitstroom berekening door het Rijk veroorzaakt extra tekorten.
- Niet of onvoldoende compenseren van de cao loonsverhogingen veroorzaakt tekorten.
- Ziekteverzuim: een eventueel hoger ziekteverzuim veroorzaakt hogere personeelslasten.
- Niet volledig aflossen van verstrekte geldleningen leidt tot kosten.
- Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo)
Onderdelen
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Gevudo: Dhr. M.D. Burggraaf, vice-voorzitter Algemeen Bestuur
- Gevudo: Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
- HVC: Dhr. M.D. Burggraaf, vertegenwoordiger namens Gevudo
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht. De NV Huisvuilcentrale Noord-Holland is eigendom van 45 gemeenten en 6 waterschappen uit 4 provincies.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Het hoofddoel van HVC is: ten algemenen nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
- Zie raadsinformatiebrief (RIS-dossier 2640895) met betrekking tot warmteambities van HVC. Daarnaast zal er voor Gevudo sprake zijn van belangen- en provisieverwatering bij nieuwe toetreders in HVC in 2021. Daar staat tegenover dat het garantierisico ook navenant afneemt.
- Fusiegemeente Vijfheerenlanden biedt met ingang van 2021 ook voor het deel van het voormalige Vianen het huishoudelijk afval via HVC aan. Conform eerdere afspraken ontvangen zij een groter pro rato deel van de totale provisie die Gevudo ontvangt, aangezien zij via haar uitbreiding ook een groter deel draagt van de totale financiering onder garantie van aandeelhouders A.
- De conceptbegroting 2022 is op 19 mei jongstleden ongewijzigd vastgesteld door het Algemeen Bestuur.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
- Gevudo blijft streven naar verbeterpunten in de governance en discussie over het werkgebied van HVC, ook in het licht van transitierisico's en zelfstandige financierbaarheid. Echter het draagvlak daarvoor is bij andere aandeelhouders en de onderneming zelf vooralsnog beperkt.
- Hoewel de gemeente formeel garantierisico's loopt bij HVC, houden we op grond van de risicoparagraaf van Gevudo - waarin de risico's van HVC zijn beschouwd - de risicomonitor op groen.
- Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil (GR Kiltunnel)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. M.D. Burggraaf, Lid Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur
- Dhr. R. van der Linden, Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht en Hoeksche Waard.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het Wegschap heeft tot taak het beheren en exploiteren van een niet-openbare toltunnel onder de Dordtse Kil tussen Dordrecht en 's Gravendeel, inclusief de daarbij behorende wegen, gebouwen en het tolplein.
Daarbij hoort ook het bevorderen van het gebruik van de tunnel en het heffen van tolgelden tegen zodanige tarieven dat een rendabele exploitatie is gewaarborgd. Hierbij dient de veiligheid, zoals ook voorgeschreven in wet- en regelgeving, van de weggebruiker en de medewerkers altijd te zijn geborgd.Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
- De voorbereidingen en uitvoering voor het groot onderhoud/renovatie van de tunnel in de periode 2020-2022 zijn in volle gang.
- In het financieringsplan van deze renovatie is rekening gehouden met een verlaging van de bijdrage van de garanten vanaf 2021 structureel naar € 50.000.
- De benodigde leningen voor de renovatie zijn aangetrokken.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
- Met de Belastingdienst is een vaststellingsovereenkomst gesloten dat het Wegschap tot 2022 geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft in te dienen. Voor de periode vanaf 2022 loopt een traject waarin het Wegschap wordt geadviseerd door Deloitte en er is nauw contact met de Belastingdienst.
- Vanwege coronamaatregelen is de verkeersdruk, in ieder geval tijdelijk, afgenomen waardoor ook de inkomsten tijdelijk lager zijn.
- B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
Houders van aandelen zijn gemeenten die ten tijde van de oprichting van de vennootschap vielen binnen het verzorgingsgebied van NV Waterbedrijf Europoort. Dit betreft een gebied wat zich uitstrekt van Dordrecht, over de Hoekse Waard naar Rotterdam, Delft en Brielle.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient een publiek belang. De B.V. GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van Autoriteit Consumenten en Markten (ACM) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting. Dordrecht draagt een financieel belang van 7% in de B.V. (Overigens presenteren we bij de financiële gegevens van Evides de gegevens van de NV).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
- Er zijn gesprekken gaande met Zeeuwse aandeelhouders van Delta/PZEM, waarbij deze het stemrecht in Evides NV weer zelf gaan uitoefenen. Dit dient het publieke belang. De statuten van de NV zullen dan op dit punt moeten worden gewijzigd. De verwachting is dat rechtstreekse toetreding in 2022 zal plaatsvinden.
- De minister geeft naar aanleiding van de motie van Kamerlid Diks in 2021 via een noodmaatregel ingegrepen bij de ACM, door de gereguleerde vermogenskostenvoet voor drinkwaterbedrijven voor 2 jaar te bevriezen. Desondanks blijft grote zorg bij de drinkwaterbranche bestaan over de toekomstgerichtheid van de regelgeving, waarbij de financiële problematiek van drinkwaterbedrijf Vitens als voorbeeld voor de sector dient. De weighted average cost of capital (WACC) was in 2011 nog 6%, de huidige WACC 2020–2021 van 2,75% wordt door de drinkwaterbedrijven als (te) laag ervaren. Zij geven aan bij een verdere verlaging hun taken niet meer adequaat te kunnen financieren en uitoefenen. De eigen formele gemeentelijke invloed om ACM tot andere inzichten te brengen is overigens zeer beperkt aangezien deze aandeelhouders, hoewel publiek van karakter, niet als rechtstreeks belanghebbende in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) ziet.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
- Regulering (zie toelichting bij de ontwikkelingen).
- Op termijn is verlaging van dividend niet uitgesloten indien de ACM-regulering niet toekomstbestendiger wordt gemaakt; naast dat één en ander vooral gevolgen zal hebben voor de eigen bedrijfsvoering.
- Merwedelingelijn Beheer B.V.
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M. D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder en lid Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
De gemeenten Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden, Gorinchem, Leerdam en Geldermalsen.
Vestigingsplaats
Gorinchem
Openbaar of gemeentelijk belang
Het bevorderen en zorg dragen voor een verdere impuls van de spoorlijn Merwedelingelijn (spoorverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen). Het doel is om een tijdige, doelmatige, duurzame en veilige verbeteringen aan de infrastructuur van - en rond de spoorlijn te bewerkstelligen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
De gemeente Dordrecht heeft in samenwerking met ProRail en provincie Zuid-Holland gewerkt aan een uitbreiding van de fietsenstalling bij Station Stadspolders, om op die wijze een impuls te geven aan de Merwedelingelijn. De uitvoering van dit project staat gepland voor de tweede helft van 2021.Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
Geen bijzonderheden. Er zijn geen veranderde of nieuwe risico's. - Holding Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden N.V.
Holding Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden N.V.
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
Onderdelen
De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden groep bestaat uit verschillende onderdelen:
- Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital Beheer B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Beheer N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Projecten C.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Kil III C.V.
We geven onderstaand de informatie van de holding aan.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf vertegenwoordigd Dordrecht rechtstreeks in de ROM-D Capital B.V en de overige onderdelen van de ROM-D.
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland, de BNG Gebiedsontwikkeling en de gemeenten Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De hoofddoelstelling van de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Drechtsteden (ROM-D) is het versterken en uitbouwen van de regionale economie. De CV's ontwikkelen terreinen, Capital dient voornamelijk als financier, naast BNG bank.
Dordrecht draagt een financieel belang van 29,73% in de Capital B.V. en een direct belang van 7,4% in Kil III C.V. Daarnaast heeft Dordrecht een belang van 69,0% in de Holding N.V.
Het financiële en inhoudelijke belang voor Dordrecht zelf zit vooral in Kil III CV.Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
- De gemeente Rotterdam heeft te kennen gegeven uit te willen treden als aandeelhouder. Het gesprek hierover is gaande.
- De aandeelhoudersvergadering heeft een drietal nieuwe projecten goedgekeurd voor uitvoering, te weten het project verplaatsing Dolderman, het project Veerweg te Hendrik-Ido-Ambacht en stemden aandeelhouders in met een niet-risicodragende rol van ROM-D in het project Nedstaal. Wel is er een tijdelijke financiering van 15 miljoen aangegaan onder garantie van gemeente Alblasserdam. Tot slot zijn er ook nieuwe verzoeken voor betrokkenheid van de ROM-D binnen gekomen die verder worden besproken. Dit betreft onder meer een verzoek van het Havenbedrijf om medewerking te verlenen aan de beoogde bedrijfsverplaatsing binnen Dordrecht, een onderzoek naar de mogelijkheden tot aankoop van het Citadelterrein te Hendrik-Ido-Ambacht en een verzoek van de gemeente Zwijndrecht om namens hen de onderhandelingen te voeren voor de herontwikkeling en uitgifte van het voormalige Loveld-terrein.
- Aandeelhouders oriënteren zich op mogelijke nieuwe projecten, die door ROM-D uitgevoerd kunnen gaan worden.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
- De risicoclassificatie "hoog" is vooral van toepassing op de projecten-CV vanwege een jaarlijks nog steeds toenemende, negatieve algemene reserve en het momenteel nog ontbreken van een voldoende concreet ontwikkelingsperspectief, waarbij de financiële positie van die CV wordt verbeterd. Zie ook hierboven. Dit vormt tevens een latent hoog risico voor de waarde van het aandelenkapitaal dat door Capital is verstrekt (€ 3,9 miljoen).
- Kil III CV heeft naast een winstreserve ook een negatieve algemene reserve; feitelijk een erfenis van verlieslatende projecten buiten Kil III om. Deze wordt in 2021 omgebogen naar nul door middel van grondverkopen. De winstreserve is nu vooral "op papier" omdat de totale liquiditeitspositie van het ROMD-construct geen ruimte biedt voor uitkering, het project bovendien niet voltooid is en de middelen mogelijk weer worden ingezet voor andere projecten. De aandeelhouders zijn ook niet voornemens om winst uit te laten keren.
- Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd aandeelhouder en lid van de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Stedin waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Stedin Groep beheert de aandelen van Stedin Beheer en van de Delta Netwerkgroep (DNWG), welke Enduris als netbeheerder heeft en draagt zorg voor de concernfinanciering. Stedin en Enduris verzorgen samen met hoogspanningsbeheerder Tennet het transport van elektriciteit en gas in Zuid-Holland, Zeeland en voor een klein deel in Friesland. De reden van participatie heeft een historische achtergrond: oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf dat later samenging met andere bedrijven. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer is het overheidsbelang in energienetwerken bevestigd. Het onderhoud wordt hoofdzakelijk verricht door dochterondernemingen Joulz en Delta Infra.
Met betrekking tot de gemeente, draagt deelname in de partij door middel van het dividend dat we ontvangen bij aan de sluitendheid van de stadsbegroting. Ons aandeel geeft (beperkte) invloed op majeure investeringsbeslissingen van de onderneming Stedin.Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
De raad heeft besloten tot verwerving van cumulatief preferente aandelen voor een bedrag van maximaal € 20 miljoen.Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
- Voor de nabije toekomst moet rekening worden gehouden met beduidend lagere dividendbaten uit normaal aandelenbezit dan dat de gemeente momenteel raamt. Dit wordt bij de Kadernota 2022 opnieuw afgewogen.
- De effecten van de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2022 (met effect op gemeentelijke ramingen vanaf 2023) op resultaatprognoses en financieringsmogelijkheden zijn nu nog niet bekend, maar hebben onze aandacht. Bij een aantal andere netbeheerders is in 2021 door ratingbureaus een negatieve outlook afgegeven, hetgeen een indicatie is dat de huidige regulering problematisch wordt. Vooralsnog gaat het college ervan uit dat ook het Rijk en ACM alsnog spoedig hun verantwoordelijkheid zullen nemen om de energietransitie financieel te faciliteren. Met de huidige reguleringsmethode is snelle transitie financieel niet mogelijk.
- BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf (aandeelhouderschap)
Deelnemers
Het Rijk en Nederlandse gemeenten.
Vestigingsplaats
Den Haag
Openbaar of gemeentelijk belang
De BNG is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank nog steeds essentieel voor de publieke taak, maar de gemeente heeft ook alternatieve financieringsmogelijkheden. Klanten van BNG Bank zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Verreweg het grootste deel van de kredietverlening van de bank is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
- In verband met de coronacrisis en op advies van de Europese Centrale Bank heeft de BNG het de uitkering van het dividend over 2019 (normaliter te ontvangen in exploitatiejaar 2020) aangehouden. In 2021 is hiervan circa € 100.000 daadwerkelijk ontvangen.
- De winststijging 2020 ten opzichte van 2019 is vooral veroorzaakt door de eenmalige hoge aanvulling van de debiteurenvoorziening van de bank in 2019.
- De betaling van het dividend over 2020 is overigens eveneens opgeschort tot in elk geval het najaar van 2021.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
BNG doet traditiegetrouw geen enkele voorspelling over toekomstig resultaat. - Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur en penningmeester
Deelnemers
De stichting administratiekantoor Breedband Drechtsteden (26 non profit certificaathouders) heeft als primair doel het houden van aandelen van de Breedband Drechtsteden Groep BV. Deze BV bedient samen met de dochter BV's Breedband Drechtsteden BV (voor de certificaathouders in STAK) en VitrumNet BV (voor alle andere activiteiten) de relaties.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Oorspronkelijk was het doel het in eigendom verwerven en beheren van een glasvezelinfrastructuur in de regio Drechtsteden. Momenteel is het doel het beheren van aandelen/certificaten en het uitoefenen van stemrecht in de Breedband Drechtsteden Groep BV.
Breedband Drechtsteden Groep B.V. bestaat uit de volgende werkmaatschappijen:- Breedband Drechtsteden BV (bediening oprichters in de non-profit sector waaronder GRD/Dordrecht).
- Vitrumnet BV (commercieel).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
In 2021 zijn er, behoudens een ontvangen dividenduitkering over 2019 van ruim € 60.000, tot dusver geen bijzonderheden te melden.Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
De financiële gegevens betreffen die van Breedband Drechtsteden Groep, aangezien STAK vooral een juridisch vehikel is. De vaststelling van de Jaarstukken 2019 heeft in 2021 plaats gevonden. - Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. P.J. Heijkoop, gevolmachtigd lid en voorzitter Algemeen Leden Vergadering (ALV)
- Dhr. J.H.S. Goossensen, bestuurslid (bestuurslid A)
- Dhr. N.J de Wit, bestuurslid
Deelnemers
De gemeente Dordrecht en het ROC Da Vinci College (Stichting Regionaal opleidingscentrum Zuid-Holland Zuid).
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. is op 26 juni 2003 opgericht en heeft als hoofddoelen:
- Het namens de leden selecteren van een marktpartij en het namens de leden contracteren van die marktpartij, om op het terrein gelegen aan de Maria Montessorilaan en omgeving scholen, woningen, winkels, kantoren, bedrijfsruimten, openbare ruimten en infrastructuur te realiseren.
- De realisatie van het Leerpark tegen de scherpste prijs en hoogst bereikbare kwaliteit te laten plaatsvinden.
- In alle fasen van de ontwikkeling van het Leerpark op te treden als aanbestedende dienst krachtens de Europese richtlijnen.
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. bestaat uit de leden - Stichting Regionaal Opleidingscentrum Da Vinci College en de Gemeente Dordrecht, en fungeert als opdrachtgever voor de fysieke realisatie van het Leerpark binnen aangegeven kaders (programma’s, randvoorwaarden en budget van de leden).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
- Inhoudelijk:
- Overdracht perceel 5C (voorbereiding bouw 12 grondgebonden woningen).
- Realisatie entreegebouw op perceel 6D2 bestemd voor HBO-onderwijs en aansluiting op de Duurzaamheidsfabriek.
- Voorbereiding Huisvesting HBO-onderwijs.
- Doorontwikkeling Leerpark tot Campus.
- Start realisatie Maakfabriek/startersmilieu op perceel 6C.
- Voorbereiding spoorhalte (Sprinter/lightrail).
- Woningbouw perceel 2F.
- Overig: parkeeronderzoek en geluidsscherm spoor.
- Organisatorisch/sturing: bekijken of de Coöperatie ontwikkeling leerpark moet worden omgevormd.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
- Voorzieningen als de Duurzaamheidsfabriek (DZHF) maken in hun exploitatie gebruik van subsidies. Daarom wordt strak gestuurd op de te verkrijgen subsidiestromen met actieve lobby, onder andere via Smart Industry, de kamer van Koophandel en de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
- Terugval huurinkomsten DZHF ten gevolge van beperkingen organisatie van vergaderen en evenementen vanwege corona.
- Het budget voor exploitatiebijdragen DZHF vanuit de deelnemers raakt uitgeput. De afgelopen jaren is onder andere door nieuwe financiering, het vergroten van de huurinkomsten gestuurd op het verbeteren en sluitend krijgen van de exploitatie. Desondanks is de verwachting dat ook de komende jaren de begroting zonder partnerbijdrage niet geheel sluitend zal worden.
- Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, bestuurslid (Algemene leden vergadering)
- Dhr. J.M. Leemans, ambtelijk lid
Deelnemers
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland en de gemeente Dordrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2021
- Zonnepark Amstelwijck: het Zonnepark is in bedrijf genomen, de officiële opening van het park is 21 juni 2021. Inwoners van Dordrecht kunnen participeren in het park door aankoop obligaties, het maximum aantal uit te geven obligaties is binnen 2 dagen bereikt. Tegen de bouw van de windturbine op Duivelseiland loopt nog hoger beroep bij de Raad van State. Het hoger beroep heeft vertraging in verband met ontwikkelingen Nevele arrest van Europees Hof van Justitie.
- Windturbine Krabbegors: in november 2020 heeft de rechtbank uitspraak gedaan in de beroepszaak tegen de omgevingsvergunning. De rechtbank heeft de bezwaren van de belanghebbenden verworpen. De omgevingsvergunning is nu van kracht. Een van de belanghebbenden heeft hoger beroep aangetekend bij de Raad van State en in februari 2021 gevraagd om een voorlopige voorziening. Op 16 april jl. is er, ter behandeling van de voorlopige voorziening, een zitting geweest bij de Raad van State. Vanwege het Nevele arrest van het Europees Hof is geen uitspraak gedaan. De hoger beroepzaak moet verder worden afgewacht. De zittingsdatum is nog niet bekend.
- Zon op bedrijfsdaken: vanwege het succes van eerdere projecten "zon op bedrijfsdaken" is de ECD in samenwerking met de Rabobank een tweede project gestart op Dordtse Kil III. Het doel is om circa 4.5 MWpiek aan zonne-energie bij bedrijven te contracteren. Het project is afgerond. In totaal is er, door bedrijven, voor 2.5 MWpiek SDE subsidie aangevraagd. In het voorjaar van 2021 moet blijken of de aanvragen zijn gehonoreerd.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2021
- Zonneweide Amstelwijck: de zonnecentrale is in bedrijf. Risico's van uitval en diefstal zijn gedekt met een verzekering.
- Windturbine Crabbegors: indien bezwaarden in hoger beroep in het gelijk worden gesteld zal de bouw van de windturbine geen doorgang kunnen vinden. De gemaakte ontwikkelkosten worden dan als verlies geboekt.